Saturday, March 6, 2010

بیانیه شماره 8 مدرسین و طلاب قم و نجف (متقن)

بسمه تعالی


سالرزو میلاد با سعادت رحمت للعالمین، رسول گرامی اسلام حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم و ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام را حضور حضرت حجت، امام زمان، ارواحنا فداه و همه ملت غیور ایران تبریک و تهنیت عرض می نماییم.
روز چهارشنبه 12 اسفندماه 1388 و 16 ربیع الاول 1431، حضرت آیت الله العظمی شیخ یوسف صانعی حفظه الله در جواب استفتایی که در پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له منتشر شده است به شرح زیر فتوای خویش را در مورد معیار تشخیص محارب صادر نمودند.
متن استفتاء و فتوا:
س- معیار تشخیص محارب چه می باشد و مجازات آن چیست؟

جواب- آنچه از مجموع کتاب و سنت و فتاوای فقهاء استنباط می شود و حق در مسئله است اینکه محارب کسی است که برای ایجاد رعب و وحشت و ناامنی در جامعه و سلب آزادی های مردم، بوسیله سلاح اقدام نماید و موجب ترس و وحشت مردم باشد؛ آن هم به نحوی که فساد در ارض بر آن صدق نماید. علی هذا هر گروه یا جمعیت متشکلی که در برابر حکومت مشروع و قانونی که حافظ نظم و امنیت جامعه و اجراء عدالت است، برای ایجاد ناامنی و هرج و مرج و فضای رعب و وحشت قیام مسلحانه نماید، افرادی از آن جمعیت که سلاح بدست گرفته و عمل محاربه را انجام دهند که صدق محارب بر آنها صورت گیرد، محارب می باشند و بقیه آنها حسب نظر اینجانب تبعاً للفقهاء لاسیما المحقق فی الشرایع الذی قرآن الفقه و صاحب الجواهر، به خاطر اصل و احتیاط و خروج از نصوص، محارب نبوده گرچه مجرم و گناهکار و مستحق تعزیر می باشند و اما اگر کشیدن اسلحه برای ترساندن چند نفر حقیقی یا حقوقی بدون آنکه جنبه عمومی داشته باشد بلکه برای اغراض شخصی و اختلاف با آنها باشد، محارب نمی باشد و فساد فی الارض بر او صدق نمی کند. و ناگفته نماند هرگاه جمعیتی متشکل، به اعمال حکومت و رفتار آن اعتراض داشته باشند و اعتراض خودشان را بیان نمایند قطع نظر از آنکه قطعاً محارب نمی باشند و عمل آنها مشمول عنوان دفاع از حقوقشان و تظلم از ظلمی است که بر آنها رفته؛ نه تنها جایز بلکه در برخی از مراحلش واجب می باشد؛ فعلی هذا از نسبت محارب دادن به آنها و امثال آنها آن هم با انتخاب مجازات کشتن و اعدام که از مصادیق افتراء به اسلام و از اکبر کبائر است، به خداوند عز و جل باید پناه برد. و اما مجازات محارب در فرض اثبات با شرایط ذکر شده، یکی از چهار موردی است که در کتاب و سنت آمده است و در کیفیت اجراء آنها اختلاف فراوان بین فقهاء وجود دارد که آیا به نحوه تخییر است یا ترتیب؟ و قطعاً برای رعایت احتیاط در دماء، قتل و یا صلب منجر به کشته شدن را باید محکمه و قانون، مختص بموارد بسیار نادر همانند عملیات های تروریستی بداند و در موردی اجراء کند که جامعه آن را مناسب با جرمش بداند و سبب مفسده و وهن به اسلام نگردد و چگونه چنین نباشد با اینکه کشتن، از مجازاتهایی می باشد که اگر بعد معلوم شود اشتباه بوده قابل جبران نمی باشد. 16ربيع الاول 1431 12/12/1388

این در حالی است که مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نیز در جواب سوالاتی که از دانشجویان فرستاده شده بود به تشریح موضوع بغی و باغی پرداخته اند که در (http://www.rahesabz.net/story/11498/) می توانید متن کامل پرسش و پاسخ را بخوانید. این مجمع پیشتر نیز در جواب نامه دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف که در (http://www.rahesabz.net/story/9219/ ) منشر شده است نظرات خود را در مورد محاربه مطرح کرده اند.
لازم به ذکر است که به گفته جرس آیت الله مکارم شیرازی نیز در پاسخ به اخبار مندرجه رسانه های خبری مبنی بر حکم وی برای اعدام دانشجوی دامغانی گفته است: ما مطلقاً چنین فتوایی درباره چنین اشخاصی نداده‌ایم و این شیطنتی است که بعضی از سایت‌ها انجام داده‌اند. ان‌شاءالله طبق موازین اسلام عمل کنید و عجولانه قضاوت نفرمایید. خداوند همه را مشمول لطف خود قرار دهد.

ملت بزرگ و آزاد ایران!
خداوند سبحان را شاکریم، که تلاش های متقن چه در پایگاه اطلاع رسانی و چه در خفا و فعالیت های فراوان و خطرناک شبانه روزی همکاران و همرزمانمان بالاخره نتیجه داد. ما از مرجع مستقل، فقیه عالیقدر و عالم حضرت آیت الله العظمی یوسف صانعی حفظه الله نهایت تشکر و سپاس را داریم که در راستای تفکرات پدر معنوی مردم ایران، مرحوم حضرت آیت الله العظمی منتظری رحمة الله علیه مانند همیشه، اینچنین صریح، بی پرده و بی هراس از حکومت، فتوای خویش را صادر نموده اند. مرجعی غیور که تا به امروز، بارها غیر حکومتی بودن خود را ثابت نموده و این فتوا نیز می توان برگ برنده دیگری برای ما حافظان ایران، حقوق تضییع شده ملت ایران، اسلام حقیقی و فقه مظلوم اسلامی باشد. جوابیه سوالات دانشجویان توسط مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم چه در باب بغی و باغی و چه در باب محاربه نیز پیروزی دیگری برای روحانیت مستقل شیعه به حساب می آید. چرخش کامل آیت الله مکارم شیرازی از مواضع تند گذشته و تکذیب فتوای منتشر شده از وی در خبرگزاری های مختلف نیز، نشان می دهد که روحانیت آزاد و مستقل شیعه که در طول تاریخ همیشه یاور مظلوم و خصم ظالم بوده است، دگربار به میدان آمده است. این به میدان آمدن باعث عقب نشینی مراجع حکومتی شده است و این بزرگترین پیروزی مراجع مستقل شیعه است و ما خود را ولو ناچیز در این پیروزی سهیم می دانیم.
ملت شریف ایران!
همانطور که تا امروز بارها متذکر شدیم، حکومت ایران، حکومتی است غیر شرعی، غیر قانونی و آبرو باخته که در پشت صورتکی از اسلام چهره حقیقی خود را مخفی کرده است. سردمداران این رژیم مسمی به دین ولی فی الواقع کاملا ضد دین، با تفسیر سلیقه ای از کلام الله مجید که مظلوم ترین قربانی این حکومت است و برداشت متناسب با منافع شخصی و جناحی برای چند صباحی حکومت و غارت اموال و بیت المال، از احادیث و روایت شریف رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم و حضرات ائمه معصومین علیهم السلام، به نام دین و به نام تشیع، از هیچ جنایتی چشم پوشی نمی کنند.
مردم ستم دیده ایران!
اسلام حقیقی، اسلامی نیست که در آن ناسزا، فحش، ضرب و شتم، تعذیب، تجاوز، غارت، دروغ، تهمت، ریا، مزاحمت، زندانی کردن، قتل و اعدام جایز باشد. اسلام واقعی اسلامی است که بر مبنای اخلاق بنا نهاده شده است همانطور که رحمة للعالمین فرمود: انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق. ما در سالروز میلاد با سعادت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم اعلام میداریم که اسلام نه فقط برای اخلاق بلکه برای مکارم اخلاق آمده است.
ایرانیان غیور!
ما مدرسین و طلاب قم و نجف (متقن) بدینوسیله به ناحق محاربه خواندن و صدرو حکم اعدام دانشجوی دامغانی محمد امین ولیان را به شدت محکوم می کنیم و دستگاه قضا را که می بایست به دستگاه اعدام تغییر نامش داد، به تفکر و به یاد آوردن روز حساب دعوت می کنیم. البته نیک می دانیم که قاضی القضاة، عامل اوامر مستقیم شخص رهبر است.
مردم همیشه در صحنه ایران!
ما بر این باوریم، فلسفه حضور گسترده مردم در تجمعات مسالمت آمیز و اعتراضی به مناسبت های مختلف ملی و دینی عاملی بازدارنده برای اعمال خشونت خواهد بود. امر اعتراض با حضور گسترده مردمی مانعی بزرگ برای اجرای حکم اعدام محمد امین ولیان، این جوان مجاهد خواهد شد و بدینوسیله ما همه مردم را به حضور گسترده در تمامی مناسبت های ملی و مذهبی پیش رو دعوت می نماییم.
ما مراجع، علما، فقها، روحانیون، مدرسین و طلاب حکومتی را به بازخوانی اقل ضروریات و مسلمیات فقه و شرع مقدس دعوت می نماییم و اعلام می داریم که آقایان، آیا صبح نزدیک نیست؟
و من الله التوفیق

مدرسین و طلاب حوزه های علمیه قم و نجف (متقن)

No comments: