Sunday, January 17, 2010

فتوای اخیر حضرت آیت الله بیات زنجانی و نظر ما

فتوای اخیر حضرت آیت الله بیات زنجانی و نظر ما

بسمه تعالی

روز چهارشنبه 23 دی 1388 در خبر ها داشتیم حضرت آیت الله بیان زنجانی در جواب استفتایی در مورد اصل ولایت فقیه فتوایی صادر نموده اند که اعلام آن را امر مهمی یافتیم. و اما استفتاء:

سوال: با سلام محضر مرجع عالی قدر! چندی پیش از طرف برخی شعار اصل ولایت فقیه جزو اصول دین است شنیده شده بود و به کرات هم از شبکه های تلوزیونی دولتی پخش شد. آیا اصول دین جزو احکام ثانویه است؟ آیا میتوان چیزی از آن کم و یا زیاد کرد؟ آیا این شعار یک ساختار شکنی نیست؟ از نظر اسلام چه حکمی درباره اینان باید در نظر گرفت؟ وظیفه ما چیست؟

فتوای حضرت آیت الله بیات زنجانی: با سلام و تحیت؛ اصل ولایت فقیه امری سیاسی و فقهی و مورد اختلاف بین فقها است و اگرچه به نظر صحیح می آید لیکن نه خودش اصل دین و نه انکارش کفرآور و فسق است. کسانی که غیر از این را می گویند نیز اهل بدعت بوده و از باب نهی از منکر باید آنان را طرد کرد و اگر عالمی نیز اینگونه حرف بزند، موجب سلب عدالتش می شود و پشت سر او نمی شود نماز خواند.

در این مقال تنها به یک نکته اشاره می کنیم و آن اینکه این فتوا بسیار شجاعانه، با صداقت و با علم کامل صادر شده است و حضرت آیت الله بیات زنجانی بار دیگر استقلال و حق اندیشی خود را ثابت نمودند. همانطور که در بحث ولایت خطیب؟ یا ولایت فقیه؟ در شش قسمت گفتیم، ولی فقیه می بایست عادل باشد و نیز ولایت فقیه امری است نظارتی و نه حکومتی.

بدینوسیله از مواقف اتخاذ شده حضرت آیت الله بیات زنجانی پس از انتخابات حمایت نموده و شعار اصل ولایت فقیه جزو اصول دین است را بدعتی خطرناک می دانیم، ترویج و تبلیغ این بدعت فاحش را محکوم می کنیم و هر روحانی و مرجعی که خلاف این امر بین موضعگیری کند دلیل بر جهل او از مسلمیات فقه شیعی است و بدون تردید از عدالت ساقط و تقلید از او باطل اعلام می شود.

و من الله التوفیق

مدرسین و طلاب سبز حوزه علمیه قم

No comments: